Selasa, 15 Februari 2011

Kadar Penggunaan Alfa Life yang Disyorkan









1. Untuk kelapa sawit, getah & tanaman berbatang besar (durian, mangga, jambu batu): 500 ml Alfa Life dicampurkan dgn 18 liter air (1 tong penyembur), untuk 1/2 ekar kelapa sawit matang (3 tahun). Tanaman kurang 3 tahun hanya memerlukan 200ml Alfa Life + 18 liter air.



2. Untuk sayur-sayuran berdaun dan ubi: 500ml Alfa Life + 18 liter air, bagi ½ ekar, disembur pada batas sebelum ditanam. 200ml Alfa Life + 18 liter air, 2 minggu selepas ditanam.




3. Untuk pokok buah-buahan batang lembut (pisang, nenas): 500ml Alfa Life + 18 liter air, bagi 1 ekar. 200ml Alfa Life + 18 liter air, bagi pokok muda.




4. Untuk Cili: 200ml Alfa Life + 18 liter air disembur pada pokok. 10 ml dititiskan pada tanah utk pokok muda.



5. Untuk pokok bunga (kertas, bunga raya, jenjarum, orkid) dan sayur berbuah (strawberi, tomato, anggur): 500ml Alfa + 18 liter air dan disembur pada batas sebelum tanam. 200ml setelah ditanam.




6. Untuk padi: 200ml Alfa Life + 18 liter air disembur pada pokok, 2 kali semasa sebelum bunting dan setelah padi mula menguning. 



7. Boleh juga disemburkan pada rumput bagi menambahkan zat tambahan kepada ternakan anda dengan sukatan tertentu. Alfa Life memang 100% organik dan tidak membahayakan kepada ternakan utk memakannya. Baja kimia lain akan menyebabkan ternakan keracunan makanan.





*      Sembur pada ketinggian 2-3 kaki keliling batang pokok atau daun (yang tiada batang).
**    Bagi kekerapan baja, sila rujuk jadual lengkap dibawah:  
(klik pada jadual dibawah untuk paparan yang lebih jelas)




*   Sukatan dan kekerapan pengguunaan Alfa Life ini telah diuji keberkesanannya. Anda juga boleh menggunakan sukatan lain tetapi kos dan hasil tuaian mungkin akan berbeza daripada kajian kami.

** Untuk keterangan lanjut mengenai baja Alfa Life ini, sila KLIK SINI

Tiada ulasan:

Catat Ulasan